30. januar 2008

 

Fratatt muslimsk mor og far for å bli plassert hos lesbisk par

 

Se: Muslimsk barn i lesbisk fosterfamilie (Adresseavisen 30.01.08).

- Beslutningen er beklagelig men riktig, sier kommunaldirektør Jorid Midtlyng. Hva beklager de når de mener det er rett beslutning? For troende muslimer er homoseksualitet synd, og denne beslutningen kan oppfattes som å bli tvunget til å spise svinekjøtt, spotting av Koranen og deres livsgrunnleggende trosoverbevisning. 

Denne saken reiser to viktige spørsmål:

1) Er det til barnets beste å bli tatt bort fra far og mor? Dette er visstnok en familie som har tung og vanskelig bagasje med seg fra sitt opprinnelige hjemland. Er det da  bedre for et barn med påståtte skader og traumer å bli tatt bort fra sin familie? Fins det empiriske studier som kan støtte et slikt inngrep? Eller er det utelukkende livsløgnen om at fosterhjem er godt tiltak som ligger til grunn for tvangsinngrepet mot familien?

2) Har myndighetene anledning til å plassere et barn utenfor sin kultur, sitt språk og religion. Det er for så vidt  irrelevant hvorvidt familien er muslimer eller noe annet. Etniske nordmenn ville for den del protestert mot å sende sin egen lille datter til oppfostring i et muslimsk hjem. Det er nedfelt i lov og forskrifter at dersom barn skal tas fra foreldrene så skal man ta hensyn til barnets etniske, språklige, kulturelle og religiøse bakgrunn, dvs. foreldrenes etniske, språklige, kulturelle og religiøse bakgrunn. Her skal norske forskrifter og praksis også forholde seg til Menneskerettighetskonvensjonen (EMK).
I dette tilfellet krenkes barnet og foreldrene på flere områder.

Lenker:
Barnevernloven § 4-15
Se forskrifter om fosterhjem


Av Rune Nilsson,
ansv. red. BarnasRett.