Barneoppdragelse, barnehager, skoler

 

Samlemapper:

Misjonærbarn sliter etter internatskole
Mange misjonærbarn sliter nå med traumer fra tiden på internatskole. (Samlemappe)

Nannyhjelpen en trussel mot barneprofesjonene?
Barneprofesjonene med ombud Hjermann i spissen raser over tv-serien "Nannyhjelpen", et tv-program hvor familier får hjelp med problemer og vanskeligheter som er knyttet til barneoppdragelse og grensesetting. (Samlemappe)

 

Enkeltartikler:

Styrket samarbeid mellom barnehagen og barnevernet
Barne- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet lanserte onsdag veilederen ”Til barnets beste – samarbeid mellom barnehagen og barneverntjenesten”. (Pressemelding/BLD (05.08.09)

Mener debatten om barnevern er for ensidig
Styrer i Solvang barnehage i Sandefjord, Rune Johannessen, stiller spørsmålstegn ved om barnehagens fremste samfunnsmandat er å varsle barnevernet. (barnehage.no 02.07.09)

Barns personvern
- Synes du det er rimelig å få vite hvilken kontroll, forskning og rapportering som skjer i forhold til barna dine? Synes du det er helt greit at barnet ditt skal gjennom en screening, i barnehage eller skole, uten at du er informert om det? Synes du det er helt greit at læreren kartlegger ditt barns psykiske helse, uten at du er gjort kjent med at det skjer? Har barn rett til personvern? Av Afshan Rafiq. (Dagbladet 28.06.09)

Mangler oversikt over opplæring til barnevernsbarn
Barn og unge i barnevernsinstitusjoner er ikke sikret retten til tilpasset opplæring fordi Buskerud fylkeskommune mangler et system som skal sikre dem dette. Dette ble avdekket av Fylkesmannens tilsynsgruppe, og årsaken til at det er slik er at fylket manglet rutiner for å ha en oppdatert oversikt over hvilke barn og unge som bor i barnevernsinstitusjonene. – Her er vi nok i godt selskap med svært mange andre fylkeskommuner. Det skyldes at barnevernsinstitusjonene generelt har dårlige rutiner med å melde ifra når det skjer endringer, både når de mottar nye barn med rett til opplæring og når andre barn flytter, sier fylkesutdanningssjef Jan Helge Atterås til Drammens Tidende. (Utdanningsnytt 26.03.09)

- Uforsvarlig spesialundervisning
Spesialundervisningen for Oslos barnevernsbarn har flere mangler. Det avdekker en ny tilsynsrapport fra Fylkesmannen. (Aftenposten 19.03.09)

- Best for ettåringer å være hjemme
Barnehagene tilfredsstiller ikke behovene til de minste barna, mener professor Lars Smith ved Psykologisk institutt, UiO. (Aftenposten 05.03.09)

- Småbarn har det best hjemme
En av landets fremste eksperter på barns utvikling mener barnehagene ikke tilfredsstiller behovene til de minste barna. (Nrk 05.03.09)

Skolen skadelig for mange barn
Den moderne skolen gjør barna utrygge, viser en ny, norsk forskningsrapport. Forskerne mener også at det er skolen i seg selv, og ikke foreldrenes bakgrunn og status, som avgjør om barna lykkes i skolen. (P4 Nyheter 14.02.09)

Skolen blir en psykiatrisk klinikk
– om spørreskjemaer sponset av legemiddelselskap. Av Elsa Wendel Adalbéron. (04.02.09)

Barnevernsbarn får ikke nødvendig skolegang
Får mangelfull eller ingen undervisning. (Aftenposten 03.11.08)

- Ikke send ettåringer i barnehage
Psykolog Joachim Haarklou mener barn under to år bør ikke gå i barnehage. - Adoptivbarn bør vente enda lenger, sier han. (Bergens Tidende 15.10.08)

Barnehagetraumet
Simen Tveitereid provoserer med sin nye bok, men den er helt nødvendig, skriver Trond Berg Eriksen (Morgenbladet 19.09.08). Bok: Hva skal vi med barn?

Eksperimentet
Journalist Simen Tveitereid: - Forskning viser at det er i barnets to første leveår er kjærlighet som får hjernen til å utvikle seg normalt. Det vil si antallet ganger et smilende fjes dukker opp over stellebordet, tar seg tid til å kile og snakke, eller sterke armer løfter deg opp på fanget. En avdeling med tolv pleietrengende barn og tre, fire voksne, gir begrensede muligheter for det. Samtidig er barnas separasjonsangst aller sterkest mellom tolv og 18 måneder. Akkurat da den norske stat mener du bør sende barnet fra deg. (Dagbladet Magasinet 30.08.08)

Børn skal kede seg
Den største brøler, forældre kan begå, er at give for frie rammer. (Faksimile/Borgerdebat 25.04.08). Kommentarer (Redd Våre Barn)

Tapt barndom
Han ble hentet en augustdag i en blå Renault 16 TL. (Sandefjords Blad 28.03.08)

Skolehjemsbarn føler seg sviktet av kirken
Søndag 9. mars var det jubileumsgudstjeneste i Ekne kirke i Levanger hvor de som ble konfirmert for 50 år siden ble invitert. Men invitasjonen omfattet ikke konfirmantene fra spesialskolen Falstad, som alle var barnehjemsbarn. (Adresseavisen 17.03.08)

Mors fravær kan gi stress
Mannspanelet og politikere vil gi mer av fødselspermisjonen til far. NTNU-forsker Turid Suzanne Berg-Nielsen mener at mors fravær kan ha potensielle skadevirkninger på barna. I Norge finnes det lite forskning på hvilke konsekvenser det daglige fraværet i forbindelse med mors arbeid har på barns tidlige psykiske utvikling. Internasjonalt finnes det imidlertid mye litteratur, blant annet at plassering i barnehage før ett års alder øker sannsynligheten for senere psykososiale plager - uavhengig av kvaliteten på barnehagen. (forskning.no 06.03.08)

Ingen slo alarm da Cedric (1) brakk albuen
Da moren til lille Cedric Eilertsen (1 år og 9 måneder) hentet ham i barnehagen møtte den lille hjerteknuseren henne med en brukket albue. (VG 12.02.08)

ATSKILLELSE BARN OG FORELDRE – DET FORTIDDE TRAUME?
Mange barn er i dag i barnehage, gjerne heltids, allerede før ettårsdagen og iallfall før toårsdagen, og mange andre barn er hos dagmamma. Skolestart skjer ett år tidligere enn i 1971, og svært mange små barn er i tillegg på SFO både før og etter skoletid. Antall omsorgsovertakelser i barnevernet har også steget betydelig de senere årene. Problemer knyttet til atskillelse mellom foreldre og barn finnes i dag altså på andre arenaer enn tidligere. Det er forskningsmessig belegg for å si at også dette kan være skadelig. Av Sverre Kvilhaug, advokat. (25.01.08)

For dårleg skuletilbod
Bebuarane på Sunnmørsheimen Ungdomsheim får under halvparten av den undervisinga dei har krav på. (Sunnmørsposten 05.01.08)

Hyperbarnet
Dagens barn lever et liv i institusjon fra barnehagen og ut høgskolen. De sosialiseres her med en gjennomtenkt pedagogikk til sosialkompetanse og de rette holdninger. Dette gir et "hyper" liv. Hyper betyr overdrevet eller over det normale. Det motsatte av hyper er balansert. Frihet uten trygghet, og trygghet uten frihet er overdrevne ytterpunkter, som ender i uønskede tilstander, hypertilstander. Av Christian W. Beck. (Christian W. Becks hjemmeside)

Reformene har ikke virket
Etterkrigstidens skolereformer, som alle har prøvd å utjevne sosiale forskjeller har slått feil, mener Nova-forsker Anders Bakken. Han er skeptisk til om Kunnskapsløftet kan bidra til å utjevne. (Klassekampen 06.12.07)

- Vårt ideal er det hvite middelklassebarnet
Spesialpedagogen Ida Andreassen har skrevet bok om det å se vår vestlige verden utenfra. Hun hevder at vår forskning om barn er basert på hvite middelklassebarn. (Utdanning 30.11.07)

Unikt studium til Larvik
Fra januar kan Larvik, som det eneste stedet i landet, tilby videreutdanning i familielæring (Østlands-Posten 02.11.07). Kommentarer. (Redd Barna Våre)

- Foreldre er eksperter på egne barn
- Det er vi som omgås dem hele døgnet, skriver en mor i leserkommentar. (Dagbladet 10.10.07)

Skolen kjente til mobbingen
Både skolen og foreldrene til 13-åringen som skal ha knivstukket to jevnaldrende i Skien onsdag kveld, kjente til at gutten skal ha blitt mobbet. – Dette hadde pågått i en ukes tid. Vi visste om det hele tiden, fordi foreldrene til gutten tok kontakt med oss. Vi satte umiddelbart i gang tiltak, i henhold til handlingsplanen mot mobbing, sier rektor Evensen. (ØstlandsPosten 27.09.07)

- Barnehagen risikerer å bli førskole
- Det synes som om lek og omsorg får vike når barnehagen ses i sammenheng med skolen. Barnehagen risikerer å bli en førskole for ferdighetsstimulerende tiltak, en kartleggingsarena før skolestart, sier Hilde D. Hogsnes, høgskolelærer ved Høgskolen i Vestfold. (forskning.no 25.09.07)

Hva skolen som arena ikke skal brukes til
Jeg hører at det skal det settes i gang en omfattende skoleundersøkelse for å vurdere elevenes psykiske helsetilstand. Og det allerede fra høsten 2007! Ingen tid til å få organisert seg til store de protest-togene altså! Jeg satte meg grundig inn i hvert eneste spørsmål lærerne skulle sette sitt kryss på, hva angikk deres elever. Dette er rystende lesing, og jeg ber alle foreldre sette seg inn i hva dette "forskningsprosjektet" går ut på. Innsendt. (22.09.07)

Skolens sosialteknologer
Atferdspsykologene er for tiden statens perfekte skoleekspertise. Elevproblemer blir forstått som individuelle atferdsproblemer, skolen unndras kritikk. Av Christian W. Beck, førsteamanuensis i pedagogikk, UiO. (Morgenbladet 07.09.07)

Atferdstrening, skolens nye formål?
Oppfølgingen kom nå i 2007 i form av en nasjonal kartleggingsundersøkelse av elevenes psykiske atferd. 2100 lærere har fått utdelt et vurderingsskjema med opptil hundre punkter hvor de blant annet vurderer om like mange elever dagdrømmer, har tvangshandlinger, skader seg eller har prøvd på selvmord, er nervøse og overfølsomme, virker for opptatt av sex, har underlige ideer eller er mistenksomme. Hensikten ble gitt av en av forskerne i VG 10. august: Å få en bedre norm til vurde­ring av norske elevers atferd ved å undersøke et nasjonalt tverrsnitt. En del av undersøkelsen er en diagnostisk test på ADHD, noe verken lærerne eller foreldrene er informert om. Av Av Christian W. Beck, førsteamanuensis i pedagogikk, UiO. (Morgenbladet 24.08.07)

Ni av ti kommuner bryter opplæringsloven
Fylkesmennene har sjekket hvordan offentlige skoleeiere ivaretar lovens krav om spesialopplæring. (Bergens Tidende 27.08.07)

Atferdspsykologene, skolens nye maktelite?
Skolen må ikke underlegges det psykiatriske og atferdspsykologiske univers. Av Christian W. Beck, førsteamanuensis i pedagogikk UiO. (Dagbladet 24.08.07)

Pedagogene er problemet
Hvem bestemmer når medisinering av skolebarn er vellykket? Av Joar Tranøy. (Morgenbladet 17.08.07)

Leker foreldre for mye med barna?
Leking er et nymotens fenomen som er uvanlig i storparten av verden. (Dagbladet/Magasinet 01.08.08)

Norge dømt i Strasbourg
Djupedal fører folk bak lyset med sin retorikk "alvorlig at Norge har blitt dømt" når han allikevel ikke vil ta dommen alvorlig ved å gi foreldre tilbake retten til å velge fritak fra kristendomsundervisning/KRL-faget. Innsendt kommentar. (03.07.07)

Lärare bland de åtta misstänkta
En ny härva med barnpornografi har avslöjats av polisen. En lärare från Göteborg finns bland de åtta gripna. (Svenska Dagbladet 19.06.07)

Én av ti vil undervise barna selv
– Mange foreldre ønsker færre undervisningstimer og mer tid sammen med barna. Disse resultatene er stikk i strid med regjeringens mål om lengre skoledag, sier 1.-amanuensis Christian W. Beck ved Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo. (Dagsavisen 21.05.07)

Barneombudet bommer - igjen
Det må antas at barneombud Reidar Hjermann har de beste intensjoner og barnas ve og vel i fokus når han uttaler seg i forskjellige saker. Men videre pedagogisk er han dog ikke. (Dagbladet 07.03.07)

- Hadde sex med elever
23 år gamle Allenna Williams Ward skal ha hatt sex med flere av sine mindreårige elever. (Aftenposten 01.03.07)

Klippet tungen til elev
Læreren sparkes etter at hun klippet tungen til 7-åringen for å få ham til å tie stille. (Aftenposten 28.02.07)

Mangler tillit til barnevernet
Å involvere barnevernet i konflikter mellom ungdom og foreldre gjør vondt verre, mener somalisk ungdom. De har heller ikke tiltro til lærere eller politi, viser ny forskning.. (Kommunal Rapport 27.02.07). Kommentarer (R-b-v)

Utredning av ulemper ved heldagsbarnehage
FrPs Karin Ståhl Woldseth er til at SV nekter å vurdere ulemper ved barnehager. - Vi må tørre å se på ulempene også, sier hun. Av Agrippa. (Redd Barna Våre 27.02.07)

Nytt kurs!
Private Barnehagers Landsforbund (PBL) arrangerer kurs med tittelen På barnets parti 14. og 15. februar. - Det meldes for sent og for sjeldent til barneverntjenesten – hva er grunnen til dette? Hva kan gjøres for at flere barn får nødvendig hjelp til rett tid? Om forskjellige instansers ansvar i forhold til barn som trenger hjelp, og barneverntjenestens plikt til å samarbeide med disse. (pbl.no 07.02.07)

- Kan ses som ansvarsfraskrivelse
- Institusjonen kan se det slik at ungdommene må ta ansvar for egne handlinger, og den vil markere at vold er uakseptabelt. Men det kan også ses som en ansvarsfraskrivelse fra institusjonens side. Institusjonen må ha andre virkemidler, siden poenget med plasseringen er at den unge skal få behandling. - Det er sjelden foreldre anmelder sine barn for vold mot seg selv, blant annet fordi foreldrene ser at de har et ansvar for sine barn. Det er en parallell til slike saker, sier Kirsten Sandberg, professor i offentlig rett ved Universitetet i Oslo. (Bergens Tidende 13.01.07)

- Privatskoler bygger barrierer
Barneombudet kommer med krass kritikk av religiøse privatskoler. – De bygger opp under en følelse av «oss mot dem», sier nestleder Knut Haanes hos ombudet. (Stjørdalens Blad 12.01.07)

Ble slått og tvunget til å drikke såpe
Noralf Berg (64) forteller at han ble utsatt for overgrep da han som barn bodde på en spesialskole. Han krever erstatning fra Trondheim kommune, men er blitt avvist. Nå skal Høyesterett avgjøre om 64-åringens krav om erstatning er foreldet eller ikke. (Aftenposten 14.10.06)

Hadde sex med elev (14)
Læreren (49) ble avslørt av en kranfører på toppen av et parkeringshus. (Aftenposten 28.06.06)

Mener barnehagebarn spiser for lite
Barn i barnehage får for sjelden mat: Frokost, lunsj og noen eplebiter på ettermiddagen holder ikke for små barn i full vekst. (VG 13.06.06)

Beskyldt for rå makt mot tiåring
To ganger brukte rektor ved Austerdalen skole ifølge vitner rå fysisk makt mot en ti år gammel elev. Rektor ble politianmeldt. Nå er han løst fra stillingen (Fædrelandsvennen 08.06.06). Kommentar av Marianne Haslev Skånland (R-b-v forumet 09.06.06)

Gutt i en feminin verden
Dagens barn er kontrollert av voksne nesten hele døgnet. Først og fremst av kvinner som i liten grad aksepterer naturlig aggresjon. Av Jesper Juul. (Aftenposten 19.05.06)

Barnehageansatt anmeldt for beføling
Rådmann Gunnar Lillebo i Porsanger har politianmeldt en ansatt i en privat barnehage i Porsanger, mistenkt for beføling av et barn. (Finnmark Dagblad 12.05.06)

Kastet femteklassing gjennom vinduet
Da eleven ikke ville gjøre som han ble bedt om, sprakk det for læreren. Han tok tak i gutten og førte ham gjennom et vindu, slik at glasset knuste. (Aftenposten 06.05.06)

Norske barn har spansk fra første time
- Familiene som kommer hit til Fuengirola er veldig forskjellige. Folk kommer av ulike grunner, som jobb og helse. Og sosiale problemer og barnevernssaker har vi lite av, slik avslaget viser til, sier rektor Stig Morten Eggesvik. (Aftenposten 06.05.06)

- Vil ikke ha flere nordmenn i Spania
Norske myndigheter setter foten ned for etableringen av en egen norsk videregående skole i Spania. Utdanningsdirektoratet er bekymret for at norske barn i Spania blant annet ikke har samme mulighet til hjelp fra forebyggende barnevern som i Norge. (Tv2 Nettavisen 04.05.06)

Mor arresterte hasjrøykende sønn (15)
I et siste desperat forsøk på å få stoppet 15-åringens hasjrøyking, slepte moren ham med inn på det lokale lensmannskontoret. - Det er snakk om en 15-åring, og dermed kobles barnevernet inn. Avhøret av ham sendes til en politijurist, som vil vurdere hva som videre skal skje med ham. Forhåpentlig setter dette så støkk i ham at han slutter, sier operasjonsleder Arne Arnesen hos Agder-politiet. (Agderposten 19.04.06). BR: Både moren og politiet høres fornuftige ut. Det er å håpe at barnevernet ikke ødelegger ved å vende seg mot moren og rote til saken med psykobabbel.

Foreldre betaler svart til barnehager
Norske barnehager krever penger av foreldre som henter barna etter stengetid. Ved flere av barnehagene går pengene i lomma til de ansatte. Landsforeningen for private barnehagers leder Arild Olsen mener at barnehager som ofte opplever at foreldre kommer for sent, må vurdere å utvide åpningstidene. Samtidig bør barnehager som opplever at foreldre til stadighet henter barna for sent, sende bekymringsmelding til barnevernet og varsle om at foreldrene sliter med å ta det rette ansvaret for barna sine, mener Olsen. (Hegnar Online 03.04.06). BR: Ideologien fra barnehagepersonalets side er dermed klar, likeså grunnen til at antallet bekymringsmeldinger vokser til nærmest sinnssyke høyder.

Bruddskader og anmeldelser
BT har gitt rettssaken i forbindelse med dobbeltsidig lårbensbrudd på en toåring bred dekning, men noe overraskende har man valgt å fokusere på feil legene skal ha gjort. Denne feilen mener BT har vært så grov, at man i en leder fredag 17.3 har funnet det nødvendig å rope et varsku, og endog be justisministeren «gripe inn». Legene blir ikke kritisert for behandlingen som er gitt, men for ikke å ha meldt om skaden til politiet. Legene varslet imidlertid barnevernet og gjorde alt etter reglene. Barnevernet avviste bekymringsmeldingen, men BT kritiserer likevel overraskende legene. Av Per Torgeir Nilsen, overlege Barneortopedisk seksjon, Haukeland sykehus (Bergens Tidende 22.03.06). BR merker seg at barnevernet, som vanlig, er lite opptatt av å rette undersøkelser mot noen andre enn barns familie, og at Bergens Tidende, også som vanlig, er lite opptatt av å granske barnevernet.

Knusende dom for dagmamma-vold
Den 37 år gamle dagmammaen som var tiltalt for vold mot en to år gammel gutt ble i dag dømt til syv måneders fengsel i Bergen tingrett. (Bergens Tidende 20.03.06)

Kortere ventetid i barnevernet
Ved utgangen av 2005 var det kun ni barn som ventet på hjelpetiltak innen barnevernet i Sandnes. Det er en nedgang på 27 fra året før. Barnevernet i Sandnes innleder samarbeid med NTNU-forsker Øyvind Kvello. Han skal sørge for at barnevernet ser i nye retninger og benytter seg av den beste tilgjengelige kunnskapen på området. (Stavanger Aftenblad 18.03.06). BR: Kvellos meninger eksponeres bl.a. i Problembarn kan fanges opp i tide. De gir befolkningen i Sandnes grunn til alarm.

Problembarn kan fanges opp i tide
Nesten alle unge med alvorlige atferdsproblemer kunne vært fanget opp i to til fireårsalderen. Senere er det for sent. Det sier forskeren Øyvind Kvello som er forsker ved NTNU til Aftenposten. - Vi vet godt hvem disse barna er, men vegrer oss for å gripe inn. Ingenting er sårere for helsestasjoner, barnehager, barnevern og pedagogisk-psykologisk tjeneste enn å fortelle foreldre at de behøver hjelp med oppdragelsen, sier Kvello. (Sunnmørsposten 19.03.06). BR: Nettopp dette overmotet hos forskjellige kategorier "fagfolk" er ansvarlig for tragediene. Øyvind Kvellos tro på foreldres udugelighet og profesjonenes kompetanse har ingen faktisk basis, og hans diagnoser tåler ingen konfrontasjon med håndfaste statistikker.

- Grip inn når de er 2 år
Nesten alle unge med alvorlige adferdsvansker kunne vært fanget opp som to- til fireåringer. Siden er det ofte for sent, mener forsker Øyvind Kvello. Kvello får støtte fra Sturla Falck, forsker ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA):- Men adferdsproblemene kan ikke forklares ut fra barna. De må forklares ut fra foreldrene. Svært ofte lider barna av omsorgssvikt og fravær av pålitelige voksenpersoner. (Aftenposten 18.03.06). BR: Riktignok varter disse fagfolkene opp med en liste av tiltak som de medgir ikke hjelper. Allikevel har de uforbeholden tro på "hjelpeapparatet". Barne"vern"galskap i fullt flor, og enda verre skal det bli når samtlige 2-åringer skal "hjelpes".

Dagmammaer uten kontroll
Det finnes minst 500 dagmammaer bare i Bergen. Kun 14 av dem er registrert og har godkjenning. Det føres minimal kontroll med virksomheten. Barneombudet mener kommunene overser regelverket. Ombudet krever bedre tilsyn og at det lages et eget register over dem som passer barn mot betaling. (Bergens Tidende 15.03.06). BR: Virksomheten ligner fosterhjemsvirksomheten. Også der betales det store beløp mens den faktiske kontroll er minimal. Forskjellen går allikevel i favør av dagmamma-virksomheten: Der blir iallfall ikke barnas foreldre hindret i å hjelpe og beskytte sine barn, og deres anmeldelser til politiet møter ikke automatisk avvisning.

Even (2) brakk begge bena
Dagmammaen brakk bena til den to år gamle gutten. Hun nekter straffeskyld i saken. (VG 14.03.06)

- Jeg fikk helt panikk
Dagmammaen som skal ha brukket beina på en toåring, nekter straffskyld. I dag fortalte moren til gutten om marerittet. (Bergens Tidende 21.12.05 / 14.03.06)

1500 voldstilfeller mot lærere
Elever på grunnskolen brukte vold mot sine lærere i over 1500 tilfeller i fjor. - De har mistet respekten, ikke bare for lærere, men også andre voksne. Det er en del av samfunnsutviklingen. I Verran har man en ressursgruppe for barn og unge hvor man kan ta opp slike saker. Skolen jobber tett med lensmann, barnevern og helsesøster (Trønder-Avisa 14.03.06). BR: Samarbeide med foreldrene og støtte deres autoritet er det ikke snakk om? Heller ikke ser man noen refleksjon fra skoleverkets side over at de selv i mange år nå har deltatt ganske grundig i nedtrampingen av foreldre og deres styring av egne barn.

- Har mistet kontroll over de lovløse barna
Barnevernsbarn raner med kniv og banker opp tilfeldige ofre. - Vi har et kjempeproblem, sier politioverbetjent Svein Bjørn Losnegård. I dag går politiet i møte med barnevernet for å diskutere mulige løsninger. Partene skal drøfte hva som er problemet og hvor stort det er. For politiet er problemet uansett så stort at de nå velger å si klart ifra. - Vi har rundt 30 barnevernsbarn på listen som går igjen hos oss. Utviklingen vi har sett den siste tiden er tragisk, sier Losnegård. (Bergens Tidende 13.03.06). BR: Ikke så rart, vel, at man får et problem når man systematisk ødelegger barnas familie og unnlater å respektere foreldrene og støtte deres autoritet. Geir Kjell Andersland, regiondirektør i Barne-, ungdoms- og familieetaten, region vest, er forutsigbart tafatt: "Til slutt må vi i barnevernet se hva som eventuelt må forbedres, sier Andersland." BR merker seg ordet "eventuelt".

Mangler sosiallærer til vanskeligstilte barn
Av Bjørgulf Brevik, Nøtterøy (Utdanning 11.03.06). BR: Innlegget, som er skrevet av en barnevernspedagog, argumenterer for ansettelse av flere sosiallærere og mener at barneskolers mangel på sosiallærere hindrer barn med problemer i å få "hjelp". Problemene som nevnes tilskrives imidlertid foreldrene, som vanlig fra barnefaglige grupper. Vi vil isteden foreslå at barneprofesjonene bør forstå at når barn vantrives eller viser dårlig oppførsel på skolen, ligger den sannsynligste årsaken i skolen selv og i de barnefagliges virksomhet overfor barna.

Psykiatriens fotfolk
Kjell Einar Rian er ambulerende miljøterapeut (AMT) ved Bup i Levanger. - Når vi rykker ut er vi på pasientens hjemmebane. Men det er nettopp i dette miljøet sykdommen som regel har oppstått. Tanken er at da er det også der pasienten kan bli frisk, sier Rian som legger til at uansett er det ingen forskjell på terapien. Sammen med kommunen ved barnevernet, PP-tjenesten og skole kartlegges situasjonen i hjemmet. - Det er ingen spesielle kjennetegn eller mønstre som går igjen. Skjønt når vi snakker om saker så handler det mye om skolevegring og angst rundt dette. Rian forteller at mye av jobben i den ambulerende tjenesten dreier seg om terapi. - Det er fortsatt slik at å ha barn som sliter med psykiske plager er tabubelagt, forklarer Rian. - Noen ungdommer ønsker også at vi informerer klassen hvordan en ungdom tilknyttet Bup opplever vanskelige perioder med sykdom. Det er forskjellige typer psykiske lidelser barna og de unge sliter med. Det viktigste vi kan gjøre i et hjem er sammen med førstelinjetjenesten å skape trygge rammer i hjemmet. Noen ganger kan det være riktig å sette opp kontrakter som familiemedlemmene skal forholde seg til (Trønder-Avisa 03.03.06). BR: BUP-personalet ser ut til å drive en systematisk sykeliggjøring av barn og foreldre. Vanlige fenomener som ulyst til å gå på skolen blir tolket som psykisk sykdom med grunnlag i hjemmet, ikke i skolen. Oppdragelse (kontrakter som man skal forholde seg til) sies å være terapi, og i fagfolkenes øyne er det stadig hjemmet som skal ha "terapi".

Oppdrar heller hunden enn barna
Alle småbarnsforeldre i Bodø får gratis kurs i barneoppdragelse, men det er lettere å få folk til å gå på hundedressurkurs, sier helsesøster. - Idéen er at man skal gi foreldrene måter å være på overfor ungene, slik at ungene får en god utvikling (NRK Nordland 27.02.06). BR: Medaljen har bakside. At de "barnefaglige" skulle ha bedre greie på oppdragelse - ikke minst på naturlig variasjon - enn folk flest, er en myte, og deres innsyn i en families liv vil ikke sjelden resultere i regimentering og tvangstiltak.

Advarer mot barnehage for barn under tre år
Barn kan ta skade av å bli sendt i barnehage før de er tre år gamle, mener den australske oppdragelsesguruen Steve Biddulph. Barnas utvikling kan ta skade, sier Biddulph ifølge avisen The Sunday Times. (Aftenposten 12.02.06)

Flyktet etter skolefeide
En familie fra Bærum har flyktet til Sverige etter at kommunen ville teste deres hjemmeunderviste barn. (Budstikka 09.02.06)

Har prøvd samarbeid
sier kommunalsjef Wenche Grinderud. (Budstikka 09.02.06)

På lag med barna
Rubina og Shaista fra Pakistan har fått nytt syn på morsrollen. - Karsten Hundeide ville lage en metode som foreldre og barn i hele verden kunne bruke. Når et barn er vanskelig handler det ofte om savn av kjærlighet eller at de føler seg ydmyket. Vi forsøker å lære voksne å handle på en måte som ikke ydmyker barna, sier Hundeide. Varianter av programmet er tilpasset handikappede, barn i etniske minoriteter, helsestasjoner, barnevern, barnehager, omsorgsgivere i fengsel og foreldre og barn i asyl. (Aftenposten 17.01.06)

Foreldre nå til dags
Av Anniken Huitfeldt. - Mangel på kommunikasjon mellom skole og hjem er en større trussel mot fellesskolen enn den forrige regjeringens privatskolelov. Lærere er godt utdannet til å samtale og samarbeide med barn, men samtale med barnas foreldre er fraværende i lærerutdanningen. Skal foreldrene ta mer ansvar, må skolen legge til rette for dette gjennom bevisst arbeid. Noen foreldre opplever skolens holdning til dem som nedlatende og lite inviterende, og at de blander seg inn i forhold skolen mener foreldrene ikke har greie på. Mange privatskoler har til nå tatt denne oppgaven mer alvorlig enn mange offentlige skoler fordi det er foreldrene som må overtales for å velge den enkelte privatskole for sine barn. Følelsen av å bli tatt på alvor som foreldre er nok viktig for mange av de som i dag ønsker privatskole for sine barn. Vi som er tilhengere av at skolesystemet i stor grad skal være offentlig, bør være de første til å ta utfordringen om mer foreldreinnflytelse på alvor. (Dagbladet  16.01.06)

Styrket samarbeid mellom barnehagene og barnevernet
Av Morten Askeland (16.01.06). Vedrørende underrapportering av saker bra fra barnehagene til barnevernet: Det kan vel like godt hende at det er andre instanser som overrapporterer til barnevernet? Tross alt er det jo ingen som ser barna bedre enn ansatte i barnehagene. Dere ser kjærligheten mellom foreldre og barn og forstår sikkert barnas behov for sin biologiske foreldre og den naturgitte kjærlighet mellom dem. Man må vel være ganske naiv for å tro at barnevernet bare vil hjelpe?

Pedofili-dømte har fått lærerjobber
Flere briter krever nå at utdanningsminister Ruth Kelly går av. (VG 14.01.06)

Død over matpakka - leve lunsjen
I år er matpakka 70 år. Nå bør den på museum, mener sosialantropolog Runar Døving. - Nå ønsker man altså større kontroll over ungenes næringsinntak, ned til hver minste smule. - Men det er ingenting mot den kontrollen vi har hatt gjennom matpakka, mener Døving. - Ikke bare ungenes, men også hjemmets, spisevaner blir overvåket. Det ungene har på skiva, finnes jo hjemme i kjøleskapet. Skolen, via lærerne og helsesøster, er samfunnets kontrollører. - Mangel på matpakke er et tegn på omsorgssvikt. Den slags har skolen plikt til å rapportere videre. Sender du med ungen sjokolade i stedet for brødskive, risikerer du å få barnevernet på døra. (Nationen 14.01.06)

Vedgår at han ga barna ris
Tony Blair forsnakket seg trolig da han vedgikk at han har gitt barna ris under et TV-intervju. (VG 11.01.06)

Samarbeid mellom barnevern og barnehager
Barnevernansatte og barnehageansatte bør samarbeide tettere, mener FO og Utdanningsforbundet. De ønsker å få med seg likestillingsministeren på et felles prosjekt. "- De ansatte i barnehagene har tett kontakt med foreldrene. Om det er omsorgsevnen til foreldrene som er gjenstand for bekymring, er det viktig at førskolelærerne føler trygghet i forhold til at barnevernet gjør jobben sin," sier Ostling (embla-fontene 06.01.06). BR: Vi må lese dette dithen at personalet i barnehagene i enda sterkere grad skal bruke sin kjennskap til foreldrene til å "bedømme" dem bak deres rygg og angi dem til barnevernet.

Styrker samarbeidet med barnehagene
FO har inngått et samarbeid med Utdanningsforbundet for å styrke samarbeidet mellom barnevernet og barnehagene. - Det er alltid tøft å rapportere sin bekymring til barnevernet, og det kan naturligvis være ekstra tøft for barnehageansatt som da gjerne må peke på en omsorgssvikt hos foreldrene. Han vet gjennom egen erfaring hvor tøft det kan være å stå for en slik melding når foreldrene ikke er enige i vurderingen, og kanskje lar sinne og frustrasjon gå ut over dem som meldte sin bekymring til barnevernet (Aktuell 06.01.06). BR: Vår erfaring er at barnehagepersonale er blitt lært opp til å gjøre som barnevernet selv gjør: rutinemessig forklare alt mulig som resultat av foreldres "omsorgsvikt" - f.eks at barna vantrives i barnehagen, kjeder seg der, er i tottene på andre barn, ikke er "populære" blant andre barn. Da er det kanskje ikke så rart om foreldrene blir konsternert over barnehagefolkenes mangel på gangsyn, innsikt og selvinnsikt.

Snurrig svensk barnomsorgspolitik
Sålunda vet vi sedan länge att kommunen inte får köpa barnomsorg från föräldrar som tar hand om egna barn. Men om de tar hand om andras barn går det bra. Det betyder att detta främmande barn får en helt orimlig betydelse för familjens ekonomi.  Av Bo C Pettersson, styrelseledamot i föreningen Barnens Rätt Till Föräldrarnas Tid. (Världen idag 04.01.06)

Perfekte foreldre rammer barna
Jo færre barn man setter til verden, jo mer opptatt er foreldrene blitt av at de skal lykkes. Nå advarer eksperter mot følgene. (VG 19.12.05)

Madonnas barneoppdragelse
Hvis Madonna (47) hadde bodd i Norge ville hun sikkert fått besøk av Barnevernstjenesten. (Stavangeravisen 18.12.05)

Barnevernsbarna blir oversett på skolen
Ett av fire barnevernsbarn har et dårlig forhold til læreren sin, viser doktorgradsavhandlingen til Jarmund Veland ved Senter for adferdsforskning. Av Kjersti Eriksen (Embla-Fontene 08.12.05)

Fantastiske foreldre
FAU ved Borge ungdomsskole er enestående. Jeg tror jeg aldri har jobbet med så engasjerte foreldre før, sier Tom Brien. Han har årelang erfaring fra barnevernet, og er imponert over hva foreldrerådet har fått til. - Brien innrømmer at han i starten tvilte på nytten ved prosjektet. - Men i FAU-møtet forrige uke ble jeg satt på plass. Foreldrene kom med to A4-sider med forslag til tiltak, sier han (Fredriksstad Blad 08.12.05). BR: Det låter velkjent at en barneverner er vant til å nedvurdere foreldre men at foreldrenes innsats for sine barn i realiteten har langt bedre sjanse til å lykkes enn noe barnevernet på egen hånd kommer med.

Familiepolitikk med trangsyn
"Tror regjeringa at korte, hektiske og til tider trøtte ettermiddager dekker små barns behov for foreldrekontakt? Mener de virkelig at vi mennesker ikke egner oss til å være foreldre på heltid?" Av Davida Olsen (Nordlys 07.12.05)

18-åring dømt til å flytte hjemmefra
Piken får ikke lenger lov til å bo hjemme hos sine handikappede foreldrene i Oslo fordi hun trakasserer foreldrene (NRK Østlandssendingen 06.12.05). BR: Piken hadde flyttet hjem etter å ha vært under barnevernet. Det taler kanskje sitt tydelige språk om hva resultatet av barnevernets omsorg og oppdragelse gjerne blir?

Lærerne overser barnevernsbarna
Barn fra ressurssvake hjem blir dårligere behandlet i skolen enn andre barn, og verst er det for barnevernsbarna. 25 prosent av dem oppgir at de har et dårlig forhold til læreren, ifølge et doktorgradsarbeid som Jarmund Veland ved Senter for adferdsforskning i Stavanger holder på med. (Nrk 29.11.05)

- Ikke dårlige foreldre
Det blir stadig flere barnevernsbarn. Men det betyr ikke at foreldrene er blitt dårligere til å ta seg av ungene, mener barneminister Karita Bekkemellem (Nettavisen 21.11.05)

Skal lære foreldre barneoppdragelse
Sjefen for det norske barnevern, Ann-Marit Sæbønes, er bekymret over økningen i antall barnevernsbarn. (Dagbladet 21.11.05).
BR:
Mon tro om barnevernet er særlig egnet til å lære andre hvordan de skal behandle barn?
BR:
Her får vi endelig vite fra sjefen for det norske barnevern Ann-Marit Sæbønes hva barnevernets nye åpenhet består i: at barnevernet hele tiden skal "undersøke" overalt hvor det finnes barn.

"Blir barna taperne når kvinner prøver å leve som menn?"
Du kan ikke leve samme liv etter at du har fått barn, sier den svenske feministen Nina Björk. Hun vil ha forbud mot heltidsarbeid for småbarnsfedre og ingen barnehage før to år. (Klassekampen 17.11.05)

Oppdragelse og barnehager
De bløffer fullstendig både minister Djupedal (SV) og tidligere minister Høybråthen (KrF), da de sier at det er foreldrenes valgmulighet, som gjør at det er 10.00 foreldre som er i mangel av barnehaveplasser. Av Erik W. Falck (Vesterålen Online 15.11.05)

Jensen sjokkert over Djupedals holdninger
Frps Siv Jensen er sjokkert over et intervju der kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) sier barnehager er bedre enn foreldre til å oppdra barn (VG 12.11.05)

Barnevernets Home-Start Familiekontakt - Farlig hjelp
”Å søke hjelp er intet svakhetstegn. Det er å vise styrke. I alle mennesker finnes en kjerne av redsel, usikkerhet og sorg. Å våge å erkjenne dette er et tegn på sunnhet. Den som stadig holder masken er egentlig i faresonen…”. Slik lyder Home-Start familiekontakts propaganda-linje. (10.11.05)

Fellesorganisasjonen vil ha slutt på "farlig kontantstøtte"
og ha ressursene over til sine egne "tjenester". (05.11.05)

Oppførselen og språkbruken til svenske tenåringer har nådd bunnen?
Fri barneoppdragelse og "aga-lagen" får skylden. (Samfunnsmagasinet 01.11.04)

Barnehagebarn registrert ulovlig
Datatilsynet har startet tilsyn i flere barnehager etter at barnehagebarn og foreldre i Vinje kommune i Telemark er blitt utsatt for detaljert personregistrering. (VG 23.10.05)

Arbejdshysteriet går ud over børnene
«Det barn er endnu ikke opfundet, som af sig selv ville banke på døren til en daginstitution og ansøge om otte timers ophold daglig» Av Rune Engelbreth Larsen, formann for det danske Minoritetspartiet. (13.10.04)

Stressede barn? Dansk tull
"Barneekspertene" skylder spontant på hjemmemiljøet, og frikjenner kritikkløst seg selv. Av professor Marianne Haslev Skånland, Bergen. (16.03.04)

Stadig flere unge får psykiske problemer
Skilsmisser hos foreldrene og en hektisk hverdag rammer barna. Hos rådgiver på Sandsli videregående skole har strømmen av elever med psykiske problemer hatt en dramatisk økning de siste årene. - For tre år siden hadde jeg to elever i uken inne til samtaler på mitt kontor. Nå har jeg mellom fem og seks elever hver dag, sier rådgiver ved Sandsli videregående, Stig Hammersland. (Fanaposten 28.11.03). BR: Et viktig spørsmål er hvorvidt alle disse problemene er sykdom og skal "behandles".

Samiske barn har færre regler
Samiske barn oppdras med større frihet og færre regler enn norske barn. Oppdragelsen har likevel ingen innvirkning på omfanget av adferdsproblemer, viser doktorgraden til psykiater Cecilie Jávo (54), som er bosatt i Karasjok. Hun er spesialist i voksenpsykiatri og i barne- og ungdomspsykiatri. (Dagens Medisin 23.10.03)

Diagnoseimperiet
3000 norske skolebarn har fått en diagnose som ikke kan kalles annet enn en bløff. Med ADHD-diagnosen går skolesystem og foreldre fri, barna sitter alene igjen med dårlig selvtillit og noen amfetamin-tabletter. Av Joar Tranøy, psykolog og forsker. (21.11.02)

Barnevernet og hjemmeundervisning
Hjemmeundervisning er fullt lovlig. Grunnskoleundervisning kan gies i offentlige og private skoler, eller som hjemmeundervisning.. Dermed kan hjemmeundervisning ikke vurderes som omsorgssvikt og er ingen barnevernssak. Av Christian W. Beck, 1.amanuensis i pedagogikk, UiO.